In de Week van de Veiligheid vond vorige week in Rotterdam een training over Agressie en Geweld plaats. De training, georganiseerd in samenwerking met Politie Basisteam Feijenoord, was bedoeld voor ondernemers en medewerkers uit zowel de horeca als de retail. Die combinatie werkte heel goed: deelnemers leerden veel van elkaar en versterkten elkaars inzichten.
Waarom trainen tegen agressie?
Ondernemers en medewerkers hebben vaak te maken met agressie en lastig gedrag. Het is belangrijk dat zij weten hoe ze professioneel en rustig kunnen handelen. Wat doe je als een klant agressief wordt of weigert weg te gaan? In de training kwamen theorie én praktijk aan bod over het omgaan met dit soort situaties.
Professioneel trainingsopzet
De training werd verzorgd door trainers die zijn ingeschakeld door PVO Regio Rotterdam. Hun aanpak helpt deelnemers om veiligheid te vergroten en gedrag te beïnvloeden. En begint met de belangrijke theorielessen:
- Welke vormen van agressie en geweld er zijn?
- Waarom vertonen mensen agressief gedrag?
- Hoe helpt je lichaamshouding om te de-escaleren?
- Hoe zorgt goed luisteren ervoor dat klanten zich gehoord voelen?
Van theorie naar praktijk
Daarna volgden rollenspellen. Deelnemers oefenden samen met de trainers lastige gesprekken met klanten en gasten. Zo konden zij direct ervaren wat wel en niet werkt. Er was veel interactie: deelnemers dachten mee, deden actief mee en gaven elkaar tips.
“We kijken terug op een geslaagde avond en bedanken alle deelnemers en partners. Samen werken we aan een veiligere winkel- en uitgaansomgeving in Rotterdam”, aldus Suus de Kovel van PVO.”
Benieuwd naar meer trainingen over omgaan met agressie?
PVO organiseert regelmatig presentaties en trainingen over omgaan met agressie voor specifieke doelgroepen. Je kunt je nu nog opgeven voor de training in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland op maandag 20 oktober in Den Haag. Of vindt een voor jou passende training via onze Agenda op de website.
Bekijk hier de agenda van PVO Rotterdam